home| agenda| gallery| technical| links| contact| EN| NL


stripes

read more about technical stuff:

▽ quality of sound △ quality of sound

In de begintijd draaide de vermaarde Remi op de zondagsalons in Rotterdam. Op de oefenavonden draaide Hugo Buiten, van Cuartito Azul, vanaf cd's. Soms waren dat compilaties die Remi samengesteld had. Soms draaide Hugo rechtstreeks van gekochte cd's. Mij viel al gauw op dat er een groot verschil in geluidskwaliteit bestond tussen de gebrande cd's en de gekochte cd's.

Maar het grootste verschil begon me op te vallen nadat de dj's en masse overgingen op draaien vanaf de laptop. De compressie die gebruikt wordt om veel tracks op de laptop te persen, blijkt een groot kwaliteitsverlies te geven. De meeste dansers hebben hier blijkbaar geen problemen mee, maar ik begon me allengs te ergeren aan de nonchalance van de dj's over het grote verschil in geluid van echte cd's en virtuele cd's.

Een geluidstechnicus vertelde mij eens hoe het komt, dat ik zo moe word van dat harde gecomprimeerde geluid. Hij zei dat de hersenen van dat incomplete geluid weer een geheel proberen te maken. Mijn hoofd kent de originele track in goede kwaliteit, en omdat ik veel aspecten nu onbewust mis, proberen mijn hersenen het geluid weer compleet te maken. Volgens deze technicus is dat een vermoeiende bezigheid.

Hard geluid met te sterke compressie is onaangenaam. Van harde muziek die helder klinkt, kun je veel meer en langer genieten. Ook is de sfeer in de zaal bij zuiver geluid meer ontspannen. Voor een geslaagde tangosalon is het daarom niet alleen van belang dat er lekker dansbare nummers worden gedraaid, maar ook dat de muziek helder klinkt en dat het hele geluidsspektrum, van hoog tot laag, aan bod komt.

Daarvoor is, naast een goede muziekkeuze, ook een goede geluidsbron en goede afspeel-apparatuur nodig.

▽ compression △ compression

Alles wat je digitaliseert, wordt gecomprimeerd. Er is na mijn digitalisering ook enig kwaliteitsverlies in vergelijking met een cd. Echter in de wav-compressie die ik meestal gebruik, is het kwaliteitsverlies slechts te horen door bijzonder geluidsgevoelige personen.
Wanneer bij goede cd's gebruikt wordt gemaakt van mp3-compressie, dan is echter wel duidelijk een geluidskwaliteitsverschil te horen, zelfs bij 320 kbps compressie. Vandaar dat ik goede cd's alleen in wav formaat opsla.
Vele tangotracks die beslist op een salon niet gemist kunnen worden, zijn van zodanig matige kwaliteit dat een zekere compressie geen geluidsverschil geeft. Deze tracks heb ik in mp3 met 320 kbps gecomprimeerd. Zelf hoor ik geen verschil in geluidskwaliteit na deze compressie.
Er zijn ook tracks die van zo'n slechte kwaliteit zijn, dat een sterke mp3-compressie van 128 kbps toch geen verschil met de originele cd opname geeft. Deze tracks zijn voor het archief. Ik raad af deze in een salon te draaien.

▽ correction △ correction

Sommige oude opnames bevatten prachtige muziek, maar in een geluidskwaliteit die naar mijn smaak niet voldoende is. Waar nodig probeer ik de geluidskwaliteit van deze opnames vooraf via een uitgebreide audio- editor een beetje bij te spijkeren. Soms door de scherpte ietwat te dempen. Soms door de bas ietwat te versterken. Of een combinatie van die twee.

Wat er niet inzit kan er natuurlijk ook niet uitgehaald worden. Vaak is het hele spectrum echter wel aanwezig, maar worden delen van het spectrum ofwel te zwak ofwel te sterk doorgegeven. Door technisch correctie kan het geluid verbeterd worden. Wel arbeidsintensief, maar het resultaat is hoorbaar!

▽ afspeel-apparatuur △ afspeel-apparatuur

Sinds kort heb ik een laptop die speciaal geschikt is voor audiotoepassing. Samen met mijn vrouw ben ik voortdurend bezig zowel de hardware als de software te optimaliseren voor gebruik in salons. Zo hebben we aan deze laptop een goede externe geluidskaart geschakeld. Een kleine equalizer [Behringer FBQ800] kan zonodig het geluid bijsturen. Erg belangrijk vanwege de grote verschillen tussen de tango-opnames!

Er is een tweede laptop waarop de voorkant (cover) van de gespeelde cd verschijnt, alsmede de naam van de artiest en de naam van de track. Het publiek wordt zo aangemoedigd om de betreffende cd te gaan kopen! (NB: Het programma hiervoor zijn we nog aan het ontwikkelen, het werkt nog niet 100%.)

Om de goede geluidskwaliteit inderdaad aan de externe kaart door te geven, is een goede mediaspeler nodig. Die hebben we gevonden in djDecks. Het programma was aanvankelijk niet geschikt om te gebruiken voor tangosalons omdat er in de salon rustpunten nodig zijn en dit programma bedoeld was om juist continue muziek te kunnen spelen. De ontwikkelaar heeft het programma welwillend aangepast aan onze verlangens.

De speellijst kan op verschillende manieren worden gevuld. We hebben zelf een programma ontwikkeld waarmee de omvangrijke collectie op een eenvoudige wijze kan worden beheerd.
Vanuit dit programma wordt een cd geselecteerd en een of meerdere tracks van die cd kunnen worden voorgeluisterd, terwijl de hoofdspeler ongestoord verder speelt. De voorgeluisterde tracks kunnen vervolgens aan de speellijst van djDecks worden toegevoegd. Natuurlijk is het ook mogelijk om een track, zonder voorluisteren, direct naar de mediaspeler te sturen.

Wanneer er op locatie geen goede geluidsapparatuur aanwezig is, kan mijn geluidsapparatuur worden gehuurd; neem contact op voor mogelijkheden en prijzen.



neolonga met dj Coos
stripes
pixmac: iMaster
stripes